fbpx

Blog

PočetnaFluktuacijaMogu li „šefovi“ i zaposleni biti prijatelji?
Kako biti i šev i prijatelj

Mogu li „šefovi“ i zaposleni biti prijatelji?

Ovaj tekst je posvećen:

  • Preduzetnicima
  • Vlasnicima kompanija
  • Višem menadžmentu
  • Donosiocima odluka u timu

U situacijama kada: 

  • Ste unapređeni u novog vođu tima, pa treba da upravljate dosadašnjim prijateljima
  • Već ste na nadređenom položaju, a uspostavili ste prijateljske veze sa zaposlenima.

Iako je čvrsta veza sa timom i kolegama ključna, definisanje područja poštovanja, autoriteta i produktivnosti može biti izazovno kada balansirate na liniji između šefa i prijatelja.

Prijateljstvo je važna komponenta kako ličnog, tako i profresionalnog života. Međutim, stvari se komplikuju kada si CEO ili nadređeni u timu.

Na početku, važno je da znate da se sa ovim problemom mnogi suočavaju. I baš zbog toga, tema prijateljstava između nadređenih i zaposlenih je vrlo često tema mnogobrojnih istraživanja.

Krenimo od Masovljeve hijerarhije potreba, psihološke teorije koju je razvio američki naučnik Abraham Maslov. On je potrebu za pripadnošću (koja podrazumeva prijateljstvo) stavio na treće mesto, kao jednu od najznačajnijih ljudskih potreba. Odmah nakon osnovnih fizioloških potreba (hrana, piće, san) i potrebe za sigurnošću. Stoga, potpuno je prirodno i normalno da imate prijateljski odnos sa kolegom.

Studije koje je sproveo američki insitut Gallup pokazuju da oni koji imaju bliske prijatelje na radnom mestu bivaju angažovaniji i srećniji, te da kompanije imaju veću profitabilnost i uživaju veću lojalnost kupaca kada su prijateljstva među kolegama jaka.

Ali, kako se snaći u delikatnoj situaciji kada treba biti „gazda“ svom prijatelju? Da li je to zaista tako „zamršeno“?

Prednosti prijatelja na poslu

Mnogobrojna istraživanja su pokazala da se performanse zaposlenih značajno poboljšavaju kada među saradnicima postoji snažno prijateljstvo. Evo zašto bi šefovi trebali da razvijaju bliže odnose sa svojim timom:

Poverenje

Dobro poznavanje zaposlenog može dovesti do povećanog nivoa poverenja i razumevanja na radnom mestu, omogućavajući da obe strane budu više angažovane i posvećene međusobnoj podršci.

Lojalnost

Odnos koji nije striktno poslovni, druženje i van kancelarije, može stvoriti povećan osećaj lojalnosti na poslu.

Podrška

Uzajamno prijateljstvo olakšava komunikaciju i poboljšava svestrano poverenje.

Bolja komunikacija

Održavanje komunikacije u okviru prijateljstva može unaprediti i komunikaciju na poslu. Ukoliko imate blizak odnos sa svojim zaposlenim, manja je verovatnoća da će se ustručavati da vam prenese neki problem, zatraži pomoć, savet ili prosto, podeli razmišljanja o nekoj temi na poslu sa vama.

Sreća

Druženje i sklapanje veza sa zaposlenima omogućava vam da slobodno govorite, delite frustracije i uspehe i uopšte povećavate osećaj sreće.

Najveći izazovi ovakve vrste prijateljstava

Nedoslednost

Teško je kritikovati prijatelja, ali važno je održati doslednost i ne pasti u zamku „gledanja kroz prste“ nekome od zaposlenih samo zato što vam je prijatelj.

Zauzimanje strane

Nekako je logično da ćete držati stranu prijatelju, ali kada ste vi šef,  a on vaš zaposleni, stvari su malo komplikovanije. Vaša je odgovornost da budete što nepristrasniji i vidite širu sliku pre donošenja odluke. Ne bi valjalo da imate (i pokažete da imate) omiljenog u timu. 

Negodovanje

Ovo se posebno odnosi za one koji su dobili unapređenje i sada su pred izazovom upravljanja timom među kojima su njegovi dobri prijatelji. Moguće je da će kolgama biti teško da poštuju vaš novi položaj i verovatno će „pasti“ u iskušenje da vam testiraju granice. Važno je komunicirati i staviti jasno do znanja koje su vaše nove obaveze i gde su granice kada je posao u pitanju.

Poveravanje

Normalno je da ćete, kao prijatelj, biti slobodni u komunikaciji sa kolegama drugarima, ali kao šef, trebalo bi da povedete računa o tome šta smete, a šta ne bi trebalo da  podelite sa njima. Zaposleni ne moraju da znaju za svaki problem koji kompanija doživljava, da ne govorimo o osetljivim kompanijskim informacijama za koje i ne treba da znaju.

Iskaljivanje frustracija

Imati prijatelja kome možete verovati na poslu super je za podršku, ali nemojte im pokazivati frustracije u većoj meri nego drugim kolegama sa kojima nemate tako blizak odnos, samo zbog toga što su vam prijatelji.

Iscrpljenost

Žongliranje između najboljeg prijatelja, stresa, drugih poslovnih odnosa i ciljeva može biti emocionalno iscrpljujuće. Obavezno pazite na sebe, kako ne bi došlo do izgaranja.

Kako da postanete šef i prijatelj?

Ovo je proces. Stalno se  iznova trudite da budete isti prema svima, kako se među zaposlenima ne bi stvorio utisak da neko ima protekciju samo zato što je vaš prijatelj.

Izbegavajte tračeve

Tračevi dvoje kolega su jedno, ali, kao šef, vaš je posao da to potpuno izbegnete i da prepoznate momenat kada da napustite razgovor koji vodi u tom smeru.

Ne shvatajte uvek sve previše ozbiljno

Samo zato što ste šef ne znači da ne možete uživati sa svojim timom. Organizujte zajedničke odmore i opuštanja od posla. Rad sa ljudima koje poštujete i koji vas poštuju osiguraće da vaši prijatelju na poslu lakše prihvate vaše odluke i „šefovske“ postupke.

Pazite na svoj jezik

Lako je upasti u „režim prijatelja“ sa zaposlenima sa kojima ste bliski, ali na poslu je važno da zaslužite poštovanje, pa morate naći balans. Neke stvari se na poslu moraju reći na drugačiji način, nego što bi to bio slučaj da ste u nekom pabu, šopingu, na utakmici i sl.

Kultura kompanije i pravi ljudi za vas

Uložite u čvrstu strategiju zapošljavanja kako biste pronašli potencijalne zaposlene koji odgovaraju kulturi vaše kompanije. Zaposlite ljude koji prirodno razumeju i kreću se linijom između prijatelja i šefa bez pomeranja granica. Potražite zaposlene koji imaju sklonost ka poštovanju autoriteta, ali istovremeno se osećaju dovoljno prijatno da sa vama otvoreno razgovaraju.