6 koraka do savršenog karijernog plana
Verovatno si svestan činjenice da je jedan od osnovnih načina da zadržiš zaposlene u svojoj organizaciji – rad na razvoju njihovih karijernih planova. Ali, jesi li nekada razmišljao o tome kako da to zaista uspešno uradiš? Možda deluje lako, ali nije. To je daleko teže i kompleksnije od plaćanja kursa zaposlenom, organizovanja seminara ili treninga.
Danas su zaposleni (pogotovo milenijalci) izuzetno karijerno orijentisani. To znači da će njihova budućnost u organizaciji u velikoj meri zavisiti od definisanja njihovog karijernog plana.
Hajde da vidimo koji su to koraci koje je potrebno preduzeti da bi razvoj karijere bio sistematičan i da bi zaposleni bili zadovoljni i srećni na radnom mestu:
1. Prepoznaj i definiši potrebe i ciljeve organizacije
Ne žuri! Pre nego „poletiš“ da kupiš neki super kurs svojim zaposlenima, prvo dobro razmisli o tome koji su ciljevi tima i šta želite da postignete. Svako od članova tvog tima bi trebalo da zna opis radnih zadataka na dnevnom/nedeljnom nivou, šta se od njih očekuje i koja im je svrha u odnosu na njihovu radnu ulogu i ciljeve organizacije. Kada imaš odgovore na sva ova pitanja, pređi na sledeći korak, a to je…
2.Prepoznaj potrebe zaposlenih
Uvek pitaj, ne pretpostavljaj! Komunikacija je neophodna za uspostavljanje dobrog, otvorenog i zdravog odnosa. Kroz razgovor pomozi članovima tima da shvate koje su njihove slabosti i prednosti. Saznaj koji je pravac u kom žele da se njihova karijera razvija i koje su veštine potrebne da bi to postigli. Zajedno definišite željenje kompetence, odnosno neophodna znanja i veštine.
3. Analiziraj
Sada si prikupio sve potrebne podatke. Ali, šta sa njima? Moraš da uporediš trenutnu i željenu situaciju po pitanju kompetenci zaposlenih i utvrdiš koliki jaz postoji. Bitno je i uskladiti njihove potrebe sa potrebama i ciljevima organizacije.
4. Istražuj!
Neophodno je da razumeš i u ceo ovaj proces uključiš različite načine učenja koji odgovaraju zaposlenima. Neko voli da uči sam, a neko uz mentora, nego voli kurseve koji ne traju dugo, dok neko želi da se dodatno formalno usavrši kroz postdiplomske studije. To je sve okej, dok god je u skladu sa organizacijskim ciljevima! Različiti ljudi vole i žele različite stvari. Bitno je da to shvatiš i uvažiš.
Znaš li za pravilo 70-20-10? To je jedan od zanimljivijih modela učenja, koji govori o tome da se 70% znanja i veština stiče kroz sam rad, 20% kroz interakciju sa drugima, a samo 10% kroz neki vid formalnog učenja.
5. Napravi plan
Jasno definiši i napravi plan za svakog zaposlenog i definiši ciljeve u SMART terminima. Ovo je ključni korak, jer ako si sve prethodne odradio temeljno, sada bi trebalo da umeš da napraviš dobar plan za svakog od zaposlenih i učiniš da se oni osećaju sigurnije i zadovoljnije u organizaciji, odnosno timu.
6. I za kraj – prati i beleži!
Poslednji, ali ne i manje bitan korak. Sigurno si čuo si za izreku: „Ono što nije zapisano, nije se ni dogodilo. “. Mi ćemo ovde dodati još jedno pravilo: „Ako se redovno (bar jednom mesečno) ne prati, verovatno se neće desiti“.
Naša iskrena preporuka za kraj jeste da ove korake zabeležiš i koristiš neki od alata kao što su Trello ili ActiveCollab. Oni ti mogu pomoći u praćenju, ali i u ponavljanju celog ovog ciklusa. Ako ne znaš šta su ovi alati, znaš šta ti je činiti!
Možda vas zanima: Da li treba graditi partnerstva između eksternog i internog HR-a?