3 najvažnije stvari koje poslodavci moraju znati kada je upitanju organizacija tima na daljinu
Do pre samo nekoliko meseci rad od kuće je bio samo jedan od benefita razvijenih kompanija i niko nije očekivao da će postati skoro pa jedina moguća opcija za kompanije. Za sve on predstavlja veliki eksperiment, a pogotovo za poslodavce i menadžere koji direktno snose odgovornost organizovanja celog “novog” sistema funkcionisanja.
Neminovno je da rad od kuće sa sobom donosi mnogo promena, koje ne moraju nužno biti loše, ali postoje i neki faktori na koje je neophodno obratiti pažnju kako bi se ova promena mogla nazvati prilikom, a ne pretnjom.
Usmerenost ka organizaciji
Kako tim radi zajedno, kada su zapravo svi sami u svom prostoru?
Kada su svi zajedno u istom prostoru, to je velika prednost. Lako je da se svi okupe i rade na problemu dok rešenje ne bude savršeno. Ali kako to izvesti u online svetu? E to već postaje umetnost.
U prvi plan se nameće komunikacija i to efektivna. To nije ono što mislimo da svi posedujemo i znamo, to je već nauka i zapravo zajedno sa njom dolaze različiti procesi koje je potrebno znati i adekvatno primeniti. Na ovo se dodaje i donošenje odluka, koje sada postaje ozbiljno struktuiran proces, pogotovo kada tim nije sinhronizovan, što u online svetu nije nimalo neobično. Ne zaboravimo ni “sitne” stvari kao što je govor tela, koji je prirodan u fizičkom okruženju, gde imamo priliku da opazimo, interpersonalne konekcije, neverbalnu komunikaciju, što nam je sada opet otežano. Kada ne postoji prilika da se vidi tim, kada nismo sigurni šta se dešava i da li zapsoleni rade ili ne, stvarno je potrebna dobro promišljena taktika za ovakav izazov. I da dolazimo do toga da je komunikacija, tačnije strategije komunikacije neprocenljiva vrednost u ovom novom načinu funkcionisanja, kako bi se postigao održiv model rada.
Razvoj zaposlenih
Neki od zapsolenih se nalaze u punoj kući, neke okružuju mala deca, dok su treći potpuno sami, ali svima je zajedničko da se nalaze u novoj životnoj i radnoj atmosferi. Možda se nekima čini da su se već privliki ili da će “sve ovo” brzo proći, a možda se neki osećaju potpuno zatočeno ili “kao da ovome nema kraja”, zapravo niko nema tačan odgovor na ono što nas čeka. I upravo ta neizvesnost remeti razne životne planove i onu veštinu fokusiranosti.
Teško je fokusirati se i vredno pratiti planove kada se svi nalaze u tako velikoj neizvesnosti. Postavlja se onda pitanje kako održati zaposlene u produktivnoj i radnoj atmosferi iako nisu na oku. Zapravo je vrlo jednostavno, ljudi će osećati veću motivaciju, ukoliko shvataju da napreduju i da “sve ovo” nije prevelika prepreka.
Mnoga istraživanja sprovedena u poslednjih par meseci, ali i mnoge kompanije su brzo shvatile da je zaposlenima više nego ikada potreban lični razvoj, kako bi uspešno savladali sve prepreke i dalje osećali motivaciju i želju za obavljanjem zadataka potrebno im je da osete da napreduju i da to sve radne zadatke mogu da izguraju uprkos promenama.
Zaposlene je potrebno podsetiti koje su to njihove prednosti i kako ih sada mogu iskorisiti, a sa druge strane dobro je da shvate i koje su to slabosti koje bi trebalo pretvoriti u snagu. Ovim se podstiču lične vrednosti, podsećaju na vrednosti organizacije i vraćaju zaposlenima bliskost sa poslom. I ne zaboravimo svima nama su potrebne nove veštine za funkcionisanje u novom sistemu.
Briga o zaposlenima
Hteli mi to ili ne pandemija vlada našim životima i često podseća na ekonomske gubitke, moguće zdravstvene tegobe, usamljenost, brigu za sebe i druge, brigu oko organzicaje dece i posla što daje prostora za mnoge frustracije kako u privatnom, tako i u poslovnom životu. Sve ovo može da izazove kod ljudi stres, strah, usamljenost koje mogu biti svesni u manjoj ili većoj meri, ali svakako su ključan faktor našeg mentalnog zdravlja.
Dolazimo do zaključka da bi poslodavci morali biti po malo i psiholozi, ali zašto? Možda je najbolje iskoristiti poznatu frazu “stanje sa pandemijom je maraton, a ne kratka trka”. Ukoliko se ne pruži dodatna podrška zaposlenima i previdi ovako bitna stvar, dugoročno mogu biti velike posledice po pitanju nefunkcionalnosti za radne zadatke i poteškoće sa savladavanjem novih poslovnih izazova.
Ovo su tri osnovne stvari o kojima bi trebalo voditi računa ukoliko postoji želja da se napravi održiv model rada na daljinu i da organizacija bude ona koja se ne napušta već joj se vraća radom i trudom i velikim brojem kreativnih ideja. Možda za trenutak ove tri stavke zazvuče kao opšte, ali svi koji su odgovorni za sprovođenje ovoga u delo, znaju da je potreban ceo tim ljudi i nove dodatne veštine koje treba usavršiti.
Predlažemo: Izazovi u poslovanju u Srbiji nastali pod uticajem COVID-19