fbpx

Blog

HomeSavetiŠta možemo naučiti o preduzetništvu iz holandske prakse?

Šta možemo naučiti o preduzetništvu iz holandske prakse?

Današnja priča stiže iz Holandije i govori o pristupima brzo rastućim kompanijama i koje su to lične veštine potrebne preduzetnicima.Naš sagovornik je Suzana Varga psiholog i doktorand strateškog menadžmenta i preduzetništva pri Erasmus univerzitetu u Rotterdamu. 

Možeš li da nam se predstaviš iz ugla preduzetništva?  Koje značenje ima za tebe preduzetništvo? Kako ga živiš svakodnevno?

Moje ime je Suzana Varga i trenutno sam zaposlena pri Erasmus univerzitetu u Roterdamu, Holandija, kao doktorand strateškog memadžmenta i preduzetništva, gde sa jedne strane, proučavam kako preduzetnici i senior menadžeri pospešuju i navigiraju brzi rast svojih kompanija, i sa druge strane, se trudim da prenesem svoje znanje i inspirišem mlađe generacije naših studenata da se upuste u proces preduzetničkog učenja i poduhvata.

Fascinirana sam preduzetništvom i divim se onim pojedincima koji se usude započeti i, još bitnije, istrajati u procesu ostvarivanja svojih preduzetničkih snova, još od svojih ranih univerzitetskih dana kada sam studirala organizacijsku psihologiju na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu. Vidim preduzetništvo pre svega kao proces:

(1) za pojedince to je proces neprekidnog učenja ne samo o svojim biznis idejama i potrošačima, ali i o sebi i svojim granicama, aspiracijama, snagama i prostorima za napredak;

(2) za društvo to je proces koji predstavlja snažan mehanizam za kreiranje novih radnih mesta i stoga, borbe protiv nezaposlenosti.

Iz tvog ugla koji su to najveći izazovi u preduzetništvu ovih dana?

Mislim da to veoma zavisi koji deo sveta i samim tim koje tržište posmatramo. Vrlo je drugačije posmatrati preduzetništvo kao pojam u razvijenim zemljama u kojima je ono facilitirano od strane različitih aktera i stakeholdera na tržištu poput podrške VC-a ili Angel investitora, i na primer sa druge strane, u zemljama u razvoju za koje su praznine u regulatornom sistemu vrlo česte i gde je
preduzetništvo vrlo retko aspirativno, a mnogo češće prinudni i jedini dostupni izvor prihoda. Bez obzira na te razlike, mislim da je univerzalna muka preduzetnika generalno stići do saznanja šta potrošače čini srećnim i dostaviti to rešenje velikoj grupi potrošača na održivi i skalabilni način.

Šta nam možeš reći o brzo rastućim kompanijama, koji su njihovi najveći izazovi?

U protekle tri godine sam imala priliku da razgovaram sa osnivačima i senior menadžmentom nekih od najbrže rastućih kompanija u Holandiji. Jedna od tema koja se često pominje u toku tih konverzacija jesu izazovi brze tranzicije od male kompanije koju karakterišu porodična atmosfera i neformalni odnosi gde svi znaju svačije ime i petkom se okupljaju na pivu i pikadu do sve veće i veće organizacije koja zahteva uspostavljanje određenih internih procedura i formalizaciju departmana.

 

Koje prakse Holandskih kompanija bi izdvojila, a mogle bi da pomognu u razvoju Srpskih kompanija?

Izdvojila bih nešto što dolazi pre praksi i aktivnosti koje se implementiraju u kompanijama, a ima izuzetno važan uticaj na te iste, a to je mentalitet/mindset. To je mindset koji ne zna za ograničenja, prinudna ili samonametnuta, već gaji pobedničke aspiracije i teži ka ostvarenju velikih ideja. Mindset koji ne traži izgovore nego načine kako da se svakim danom približi malo bliže realizaciji tih velikih ideja. Mindset koji ne poznaje reč nemoguće, ali je vrlo familijaran sa pojmovima poput učenje, neprekidan razvoj, težak rad, napor i istrajnost.

 

Pošto znamo da si po osnovnom obrazovanju psiholog, možeš li nam reći koja je po tebi veza izmedju psihologije i preduzetništva? Kako to psihologija može pomoći u razvoju novih biznisa?

Mislim da sam malo pristrasna, ali duboko verujem da psihologija ima potencijal da pruži vredne uvide i alatke za sve aktivnosti koje uključuju interakciju sa drugim ljudima, pa tako i za preduzetništvo. Šta je preduzetništvo vrlo jedonostavnim rečima? Gomila ljudi koja pokušava da razvije svoj proizvod ili uslugu i proda ih drugim ljudima. Preuveličavam naravno u simplifikaciji, ali u suštini ljudi jesu u centru preduzetničkog procesa.

Razumevanje ljudske motivacije, potreba i ponašanja je bitno kroz sve korake preduzetničkog procesa, počevši od istraživanja i razumevanja potrošačkog problema koji se targetira proizvodom ili uslugom, preko uspostavljanja očekivanih karakteristika koje ponuđeno rešenja treba da ima, pa sve do prilagođavanja proizvoda ili usluge targetiranom tržištu. S druge strane svesnost o i
razumevanje sopstvenog potencijala, motivacije, emocija i uverenja je izuzetno bitno za same preduzetnike, jer sva ta saznanja im pomažu u navigaciji sopstvenih napora ka ostvarenju svojih poslovnih ciljeva.

I za kraj, koja je tvoja poruka za preduzetnike i vlasnike biznisa?

Pre svega, osnujte svoju firmu, pretvorite svoju ideju u realnost, vrlo jednostavno samo započnite! I kad jednom započnete, ne odustajte – biće teško i čupavo, ali svaki neuspeh se da pretvoriti u vredno znanje i iskustvo koje može postaviti važne temelje jedinstvenosti vašeg preduzeća. Nešto što nijedna danas uspešna kompanija ne deli je uspeh preko noći – ako mi ne verujete bacite pogled na priču kakav je bio početak DropBox-a, Netflixa, ili YouTube-a. Ali nešto što sve danas uspešne kompanije imaju zajedničko
jeste pomno praćenje i slušanje potrošačkih potreba otvorenih ušiju.

 

Možda vas zanima: Da li treba graditi partnerstva između eksternog i internog HR-a?